Upravit stránku

Balanční deska může být buď plastová nebo dřevěná a je určena pro zlepšení motoriky, stabilizace a celkové zlepšení koordinačních schopností částí nebo celého těla. Pomáhá začátečníkům a dětem zlepšit pohyblivost, pružnost těla a slouží i k posilování svalových partií, které jsou při použití desky zapojovány. 

Smysl pro rovnováhu je jedním z fyziologických smyslů. To nám umožňuje stát, chodit, běhat, stejně jako provádět řadu dalších činností bez pádu. Balanční deska je určena pro zlepšení rovnováhy nebo navrácení tohoto smyslu například po úrazech.

Balanční deska může napomoci odstranění problémů s páteří a klouby. Příčin těchto problémů může být samozřejmě více, ale jedna z nejčastějších je oslabení tzv. HSS - hluboké stabilizační svaly. HSS jsou hluboko uložené svaly, které se podílejí zejména na stabilitě a správném držení těla. Aktivují se již při pouhé představě pohybu a připravují postavení páteře pro následný pohyb.

Nezdravý styl života, sedavé zaměstnání, špatný psychický stav, nesprávné tréninkové návyky a další důvody vedou k dysfunkci a oslabení hlubokých stabilizačních svalů. Tyto svaly nelze na běžných posilovacích strojích procvičit. Jednou z nejúčinnějších metod na posílení svalových partií je cvičení na nestabilních plochách.

Balanční deska je novinkou v této oblasti. Použití balanční desky pro rehabilitaci po zranění pomáhá obnovit v těle rovnovážný stav nebo smysl pro rovnováhu: aktivuje hluboké stabilizační svalstvo a zlepšuje hybnost kloubů nohou, uvolňuje páteř. Zlepšuje mobilitu a jistotu pohybu (vhodné např. pro seniory). Vhodné pro začátečníky, ale i sportovce s vyššími ambicemi.

Metodický postup pro cvičení na balanční desce:
1) Opatrně se postavte na desku s nohama mírně od sebe na počátku s oporou rámu dveří, desky stolu apod.
2) Začněte se pomalu houpat zepředu dozadu a poté do stran, kolena jsou mírně ohnutá.
3) Jakmile zvládnete základní rovné pohyby, můžete začít s kruhovými pohyby na obě strany a postupně rotaci zvětšovat.
4) Pokročilí mohou při cvičení dávat nohy blíž k sobě a při dokonalém zvládnutí rovnováhy lze cvičit i na jedné noze. 
K desce dostanete návod, kde jsou tyto jednotlivé části cvičení znázorněny pomocí obrázků.

Možnosti využití balančních desek:
- domácí fitness cvičení
- školy a mateřské školky
- pro posilovny a pro kondiční výcvik různých druhů sportů (třeba nácvik tenisového, golfového nebo softbalového úderu)
- pro rehabilitaci po zraněních nebo úrazech - zde se doporučuje konzultace s odborníky a dodržování jejich rad

Dále je možné desku používat ke zvýšení fyzické kondice různým cvičením se zátěžemi ať už formou kondičních zátěží na kotnících (udržováním rovnováhy na jedné noze) nebo různě těžkými činkami v rukou - zátěž lze přizpůsobit fyzickým dispozicím každého jednotlivce.

Balanční desky působí velmi příznivě na hluboko uložené svaly, které nejsou při běžné denní činnosti nebo při posilování zapojeny do činnosti. Úkolem balančních desek je tyto svaly aktivovat a zapojit je do činnosti. Cvičení na balančních deskách je cvičení pro posílení těla, koordinace pohybu a zvýšení pružnosti a stabilizace těla. Každodenní krátké cvičení na balanční desce přispěje k Vaší lepší kondici, zlepšení motoriky a lepší koordinaci pohybu těla.

Důležité pokyny pro cvičení:

1) Pokud se jedná o rehabilitační cvičení po úrazu, poraďte se s lékařem. To je zvláště důležité, pokud jste ve věku nad 50 let, v těhotenství nebo při různých zdravotních potížích.
2) Balanční deska může způsobit ztrátu rovnováhy. Neměla by být používána nikým se závratí nebo při závažných problémech s rovnováhou, nebo pod vlivem drog nebo alkoholu.
3) Desku vždy používejte na rovném a neklouzavém podkladu a s dostatkem místa okolo, nejméně dva metry kolem desky, vyjma začátků, kdy se budete při cvičení potřebovat přidržovat. 
4) Nedoporučujeme cvičení dětí bez dozoru dospělých osob.

Nahoru