Upravit stránku

Tomuto příspěvku předchází článek na téma Předávání dárku učiteli nebo učitelce provázejí různé emoce, takže klidně začněte u něj, pokud už jste sem nepřišli na základě jeho přečtení. Tentokrát se chci rozepsat o tom, kdy vlastně řešíme dárek pro učitele nebo učitelku, protože v průběhu kalendářního roku je těch příležitostí docela dost, že se to ani nezdá. A to nemluvím o tom, že učitel má někdy svátek (jmeniny) nebo narozeniny, které slavíme tak nějak všichni, ale zaměřím se vyloženě na učitelská témata.

První příležitostí v kalendářním roce je pololetí a s ním spojené předávání vysvědčení. Žáci se zpravidla těší na pololetní prázdniny, které jsou sice symbolické, krátké, ale jsou to prázdniny. Někdy na ně navazují i jarní prázdniny, ale ty jsou zpravidla o chvilku později.

Řada žáků využívá pololetí k předání kytičky nebo jiné menší pozornosti učitelce či učiteli, zvláště pokud přimhouřila nebo přimhouřil oko nad nějakou tou nerozhodnou známkou. Zároveň je to fajn příležitost, jak se do srdce kantora zapsat také pozitivnějším způsobem než naším lajdáctvím, neplněním domácích úkolů a neučení se, a tak trochu si zamést pěšinku pro druhé pololetí.

Další příležitostí, při níž se můžete rozhlížet po nějakém dárku učiteli nebo učitelce je 28. březen. Na tento den totiž připadá Den učitelů. Alespoň tedy v České republice, neboť jinde ve světě mají své dny v jiné dny. Jestlipak tušíte, proč se u nás slaví právě 28. března? No výborně, zřejmě jste zrovna poslouchali a víte, že to je u příležitosti narození "učitele národů" Jana Amose Komenského.

Ten se chudák možná obrací v hrobě, když musí sledovat, kam se jeho "škola hrou" dostala a jak se děti přikovaní do lavic musí drtit látku způsobem, která má ke hře rozhodně daleko. Na štěstí máme mobily, kde to děti všechno doženou. Tedy doženou tu hru a naopak k vědomostem si vypracují spíš odpor, protože vše, co je zajímá i nezajímá, si v tom mobilu najdou, tak proč se to učit, že?...

Někteří učitelé jedou ve starých kolejích a je jim vytýkáno, že k výuce přistupují ve stylu 19. století, ale jiní učitelé jsou naopak moderní a snaží se tu vzdálenost (neříkám "propast", ale "vzdálenost") mezi učitelem a žákem co nejvíce zkrátit a být spíše hodným kamarádem, který má pochopení a hru do systému vzdělávání vsouvá, jak jen mu to osnovy dovolí.

Takoví učitelé jsou pak pravými poklady, které dokonce i žáci mají nakonec rádi. Pro tuto vzácnou kategorii učitelů je pak určena soutěž Zlatý Ámos, která se právě 28. března vyhlašuje.

Období příchodu jara a následně léta je z hlediska školního života takové nejnabitější. To se týká i příležitostí, kdy můžeme učitele nebo učitelku potěšit dárkem. Právě v tuto dobu probíhají různé přijímací zkoušky na školy, závěrečné zkoušky, maturity, vědomostní olympiády, školy v přírodě, školní výlety, soutěže mezi školami a samozřejmě koncem června pololetní vysvědčení na konci školního roku.

Tam už se opravdu sluší darovat učiteli nebo učitelce nějaký pěkný dárek buď hromadně za celou třídu anebo coby jednotlivec. Ve výčtu příležitostí pak nesmíme zapomenout ani začátek nového školního roku a 1. září či nejbližší pondělí po tomto datu, kdy děti slavnostně nastupují do školy po nudných dlouhých letních prázdninách. Největší humbuk je tradičně kolem prvňáčků, takže také učitelky prvních tříd bývají ty nejvíce obdarovávané. V závěru kalendářního roku pak může učitel dostat také vánoční dárek.

A teď si vezměte, že další příležitostí k hledání dárku pro učitele jsou různé třídní srazy a další a další příležitosti, na které jsem nejspíš ještě zapomněla. Co tedy při některé z těchto příležitostí učiteli nebo učitelce koupit? O tom bude až třetí článek z této učitelské série, protože jsem se až nechutně rozepsala. Jmenuje se Jaký vybrat dárek učiteli nebo učitelce?

Nahoru