Krokety mám moc ráda, ale to s tématem nesouvisí. Kroket není totéž co krokety, je to hra nebo klidně řekněme sport, který se hraje na travnatém hřišti. Cílem hráčů je holí podobnou dřevěné palici posouvat koule skrz branky k cílovému kolíku.
Pravidla mezinárodního kroketu jsou poměrně složitá a předpokládám, že takové ambice nemáte. Chcete si kroket zahrát s přáteli u Vás na zahradě nebo v parku, a to pokud možno jednoduše a zábavně. Kroket se hraje na ploše velikosti 35 x 28 yardu, což je asi 32 x 25,6 metru. Kurt na hraní může být i menší, ale měli byste zachovat poměr stran.
Na kurtu je rozestavěno šest 10 cm vysokých branek a cílový kolík ve středu hřiště, vyčnívající o 45 cm. Hrací koule o průměru 92 mm mají hmotnost 454 gramů. Mají barvu modrou, černou, žlutou a červenou. Branka, na níž koule jede, je označena stejnobarevným kolíčkem. Hole se skládají z násady a kladiva a jsou dřevené, případně z obdobného materiálu. Kladiva jsou symetrická s plochými rovnoběžnými koncovými stranami.
Ve hře soupeří dvě strany a je vhodná pro dva nebo čtyři hráče. Jedna strana má modrou a černou kouli, druhá strana hraje s červenou a žlutou. Ve dvojhře (singl) hraje jeden hráč se dvěma koulemi, zatímco ve čtyřhře (deblu) má každý ze čtyř hráčů svou vlastní kouli. Vyhrává ta strana, která jako první projede oběma koulemi v určeném pořadí skrz všechny branky a zasáhne kolík.
Na začátku hry se losuje, kdo bude mít slovo v rozhodnutí, jakou dvojicí koulí se bude hrát nebo která začne hrát první. Koule se do hry vpravují z kterékoli ze startovních čar. V prvních čtyřech tazích musí být do hry zahrány všechny čtyři koule. Strany se v tazích střídají. Na začátku každého tahu si stran určí, se kterou svojí koulí bude hrát. Ve čtyřhře se spoluhráči domluví, kdo právě bude hrát, kdo bude "striker". Během tahu se musí hrát stále se stejnou koulí.
V jednom tahu se zahrává nejméně jeden úder. Další úder lze získat buď tím, že strikerova koule buď projede další brankou v pořadí a získá tím bod, nebo zásahem jiné koule (roquet). V druhém případě získává krokovací úder a další pokračovací, obyčejný úder.
Po projetí koule všemi brankami se z ní stává "pirát". Ten se buď může odstranit ze hry tím, že zasáhne cílový kolík, nebo může ovlivňovat hru zbývajících koulí ve hře. Body se získávají za projetí správné branky správným směrem. Bod může koule získat i za projetí brankou při hře jinou koulí. V tom případě ale za to nikdo nezískává úder navíc. Koule získává bod i při svém vykolíkování. Skóre strany je tedy součet bodů vlastních koulí. Výsledné skóre hry se často uvádí jako rozdíl mezi celkovými součty bodů stran.
Zmíněný roquet je zásah jiné koule strikerovou koulí. Po něm striker získává dva údery, a sice krokovací a pokračovací. Roquet nastává jen při zásahu takzvané živé koule. Živými koulemi se stávají všechny koule na začátku každého tahu nebo po projetí strikerovy koule následující brankou.
Po provedení krokovacího úderu se kroková koule stává "mrtvou". Až do jejího "obživnutí" ji nelze roquetovat. Zasažení mrtvé koule ale není nijak penalizováno. Při zásahu více koulí při jednom úderu se za roquetovanou považuje jen první zasažená koule.
Pokud se na začátku hry stranou vybraná koule dotýká jiné koule, považuje se tato za roquetovanou a hráč provádí rovnou krokování. Strikerova koule může nejprve projet brankou a pak roquetovat jinou kouli. Koule, která při úderu roquetuje jinou kouli, může následně ovlivnit další koule ve hře jako při běžném úderu. Po roquetování si ale nemůže v témže úderu připsat bod za projetí branky, i kdyby brankou projela.
Krokování se provádí přemístěním strikerovy koule těsně k právě roquetované kouli a úderem do vlastní koule. Během úderu se musí obě tyto koule alespoň zachvět. Při krokování může strikerova koule projet brankou nebo roquetovat další kouli. Po krokovacím úderu pak následuje jeden pokračovací úder. Ten může být vždy jen jeden v řadě. Při průjezdu dvou branek hráč tedy získává jen jeden pokračovací úder. Podobně pokud koule projde brankou při krokovacím úderu, pak následuje jen jeden pokračovací úder. Když koule při jednom úderu projede brankou a následně roquetuje kouli, musí se ihned přistoupit ke krokování.
Pás jednoho yardu od okraje hřiště směrem dovnitř se nazývá pomezí. Po každém úderu se všechny koule kromě strikerovy přemístí z pomezí na pomezní čáru co nejblíže místu, kde ležela. Strikerova koule se z na pomezní čáru přesouvá až po ukončení tahu.
Kterákoli koule, když opustí kurt, se ihned po ukončení úderu umístí na pomezní čáru nejblíže místu, kde opustila kurt. Výjimkou je samozřejmě koule, která právě roquetovala jinou kouli. Ta se musí přemístit kvůli následnému krokování.
Jestli Vás kroket zaujal, zde máme kroket pro 4 hráče.