Upravit stránku

Tomuto článku předchází základní seznamovací článek o šipkách s názvem Co potřebujete vědět, než začnete hrát šipky. Nyní si povíme o samotných pravidlech šipek. V šipkách existuje více variant her. Nejznámější a nejvíce hrané jsou 501 (případně od ní odvozené varianty 301, 701 apod.), Cricket a High Score.

Hry mají společné to, že se hráči při hře střídají v takzvaných kolech, v nichž odhazují své tři šipky. Pokud se šipka od terče odrazí nebo netrefí bodované pole, nemůže být házena ještě jednou a hráč za ni žádné body nezískává. Aby si každý dobře zahrál, je ideální hrát maximálně ve čtyřech hráčích.

Kola se opakují, dokud jeden z hráčů nesplní podminky pro hru. Tím končí tzv. leg. Zápas může tvořit jeden i více legů. Jelikož začínající hráč má výhodu, je ideální hrát na sudé počty legů a střídat se v tom, kdo začíná.

Pro úspěšné házení šipkami je optimální mírný předklon a loket kolmo k zemi. Praváci obvykle stojí pravou nohou na čáře, leváci levou. Jinými slovy - stojná noha je identická s rukou, kterou házíte. Není to ale pravidlo ani nutnost, je to spíše doporučení pro začátečníky, kteří teprve hledají správné držení těla u hraní šipek. Důležité je soustředění na terč a míření, ideálně dát oko, šipku a cíl do jedné přímky. Pak už stačí dodržovat přibližně stejnou razanci hodu.

Hry 301 a 501
Tyto dvě hry jsou základní klasikou, která se v případě šipek hraje nejčastěji. A to platí dokonce i pro oficiální turnaje a soutěže. Na elektronických šipkách naleznete také varianty v podobě 108, 601, 701, 801, 901, 1001 apod. Pravidla mají tyto hry společná.

Všichni hráči začínají se stejným počtem bodů. U hry 501 je to 501 bodů. Cílem hry je v každém kole snížit co možná nejrychleji tento počet bodů tak, aby byla dosažena přesně nula. Komu se to povede, vítězí. Odhážete své tři šipky, pak háže soupeř a takto se střídáte.

Zásadní pro výhru je zvládnout konec hry. Nesmíte totiž jít bodově do mínusu. Musíte hodit přesně tolik bodů, kolik Vám jich v závěru ještě zbývá. Pakliže hráč hodí v posledním kole více bodů, než je počet nutný k dosažení nuly, kde o tzv. "bust". Počet bodů se vrátí do stavu z předchozího kola bez ohledu na to, kolik už v tomto kole bylo hozeno šipek. A hraje opět soupeř.

Hra má většinou určitou počáteční anebo konečnou podmínku. Počáteční se označuje jako IN, závěrečná OUT. Např. DOUBLE IN znamená, že k zahájení odpočtu je třeba nejdříve hodit dablové vnější mezikruží (úspěšný hod se již odečítá) nebo přímý střed terče.

Podmínka DOUBLE OUT znamená, že na nule musíte skončit hodem do správného dablu (double pole). Např. pokud Vám zbývá hodit 32 bodů, potřebujete trefit "double pole" čísla 16.

Označení MASTER IN/OUT znamená, že je třeba začít nebo ukončit hru dvoj či trojnásobným polem (tedy dablem nebo triplem).

Začátečníci rozhodně budou hrát SINGL IN/OUT (nebo též OPEN IN/OUT), což dává možnost začít (respektive ukončit) hru hodem do jakéhokoli pole.

Podívejte se také na pravidla dalších her, které můžete hrát s šipkami. Článek připravuji.

Nahoru