Upravit stránku

V našich končinách jste toho před rokem 1989 na počítačích moc nenahráli, ale v takové Americe už se ve větším měřítku vesele paří od nějakých sedmdesátých let. Jaký ale byl skutečný herní pravěk? Představte si, že za rok vzniku první hry vytvořené pro hraní na katodových trubicích je považován rok 1947. K počítačům to má ještě daleko, ale katodové trubice už mají k budoucím technologiím velmi blízko.

Námět této poválečné hry asi nepřekvapí. Osm katodových trubic bylo využíváno k simulaci střely, odpálené na cíl. Autoři se údajně inspirovali radarovými displeji, které se používaly za druhé světové války. Několik tlačítek umožňovalo měnit dráhu a rychlost střely, reprezentované malým bodem.

Tehdejší technologie ještě nedovolovala vykreslit počítačově herní prvky, takže ji autoři ručně nakreslili na průhlednou fólii položenou na CRT. Tato hra se považuje za vůbec první využití CRT technologie tímto způsobem.

Dalším historickým mezníkem je rok 1952, kdy A. S. Douglas vyvinul OXO, což je grafická verze známých piškvorek. Hra používala dnes již archaický počítač EDSAC, který k zobrazování používal právě technologii CRT. Přestože je hra samozřejmě technologicky už hodně zastaralá, je na internetu stále dostupná a hratelná.

Takový byl skutečný počítačový pravěk, který měl přeci jen k pořádným hrám ještě hodně daleko. Proto je za mnohem zásadnější považován počin Williama Higinbothama, který v roce 1958 vytvořil hru zvanou Tenis pro dva. Na tenisový kurt jste se dívali z boku a museli odehrát míček přes síť. Hra se hraje se dvěma objemnými ovladači, na kterých jsou tlačítka pro ovládání trajektorie a odpálení míčku přes síťku.

Nahoru