Hra ovečky a vlci je určena pro dva hráče od 7 let. Co je cílem hry? Hráč, který má ovečky, se je snaží dostat do bezpečí OHRADY (devět oranžových polí). Naopak hráč, který má vlky, se mu v tom snaží zabránit. Podívejme se podrobněji na pravidla hry ovečky a vlci. 

Na začátku hry se hráči nejprve dohodnou, který z nich bude hrát s ovečkami a který s vlky. 3 vlci se rozestaví do zadní řady oranžového ramene herního kříže. 20 oveček hráč umístí na 20 protilehlých políček. Řada, která je tvořena herním polem a oranžovou ohradou, zůstane prázdná. Hru zahajuje hráč s ovečkami.

Pohyb oveček: Tahem se rozumí posunutí jedné figurky z jednoho políčka na druhé. Figurky se smějí pohybovat jen na neobsazená pole po vyznačených linkách, a to pouze směrem dopředu nebo do strany. Nikdy úhlopříčně nebo zpět! Ovečky se nesmí vzájemně přeskakovat, ani nesmí přeskakovat vlky.

Pohyb vlků: Vlci se mohou pohybovat všemi směry, tj. kupředu, do strany, ale i úhlopříčně a zpět. Každý vlk má za povinnost přeskočit figurku ovečky, je-li za touto figurkou ve směru tahu volné pole. Přeskočenou figurku tím vyřadí ze hry (podobně jako u hry Dáma). V přeskakování musí vlk pokračovat, je-li za další figurkou ovečky opět volné pole. Pozor! Opomene-li vlk skákat nebo záměrně přeskok neprovede, je ze hry vyřazen! Ovečky zvítězí, podaří-li se jim obsadit všech 9 oranžových bodů ohrady, nebo pokud obklíčí vlky kdekoli na herním plánu tak, že vlci nemají možnost dalšího tahu. Vlci zvítězí, podaří-li se jim vyřadit ze hry alespoň 12 figurek oveček, protože zbylý počet již nestačí k obsazení ohrady.

Hru je možné rovněž hrát na několik kol. V této variantě nejde o konečné vítězství v jedné hře, ale o celkový počet oveček umístěných do ohrady. Za každou ovečku umístěnou v ohradě si na konci každé hry započítá hráč hrající s ovečkami jeden bod. Pokud se mu podaří v jedné hře obsadit ovečkami všech 9 polí ohrady, získává prémii 5 bodů. Vítězí ten hráč, který dosáhl po poslední hře největší počet bodů.

Na herním plánu pro ovečky a vlky můžete hrát také další varianty této hry. Podívejme se, jaké:

Anglický ovčinec
Hraje 17 ovcí a 1 liška. Ovce se rozmístí na prvních třech řadách herní desky. Na prostřední řadě stojí vždy dvě ovce na krajích, uprostřed liška. Platí stejná pravidla jako v předešlé hře s tím rozdílem, že všechny kameny můžou táhnout všemi směry. Ovce nemohou přeskakovat lišku.

Hra kmene Krí
Hraje 13 figurek - bojovníků, rozestavěných na všech polích od jednoho konce herního plánu (dvě řady po třech, jedna řada po sedmi), čelí 1 figurce - náčelníkovi (umístěnému ve středu). Platí pravidla hry OVEČKY A VLCI s tím, že se všichni mohou hýbat všemi směry a náčelník nesmí být přeskočen. Bojovníci prohrají, pokud jich ve hře zůstane méně než šest. Náčelník prohraje tehdy, jestliže je zablokován, nebo pokud šest bojovníků dosáhne opačného konce herního plánu (dvě řady po třech figurkách).

Samotář
Hra pro jednoho hráče. Rozestavíme 32 figurek na všechna pole herní desky kromě středového, který zůstane volný. Každým tahem musíme přeskočit jednou figurkou figurku sousední a skočit na volné pole za ní. Přeskočenou figurku odstraníme z herního plánu. Skákat je možné vodorovně nebo svisle. Není dovoleno skákat šikmo, či přes roh. Vyhráváte, pokud na herním plánu zbude pouze 1 figurka.

Tempora
13 figurek rozestavíme na všechny body herního plánu kromě bodů v rozích a po obvodě ramen kříže, takže uprostřed herního plánu vznikne nakoso postavený čtverec. Nyní se odebere nejspodnější figurka, čímž vznikne nepravidelný pětiúhelník. Úkolem je opět přeskákat dle pravidel hry Samotář postupně všechny figurky, až zůstane pouze jedna uprostřed.

Loupežný rytíř
Jeden hráč dostane 2 figurky jedné barvy a musí s nimi bránit hrad (9 barevných bodů ramena kříže). Druhý hráč napadá hrad 24 figurkami loupežných rytířů. Na začátku hry zaplní loupežní rytíři všech 24 polí herního plánu kolem hradu. Oba obránci mohou být umístěni na dvou libovolných bodech hradu. Rytíři se snaží obsadit všech 9 polí hradu. Aby to dokázali, musejí oba obránce z hradu vyhnat. Rytíři se mohou pohybovat pouze směrem k hradu, obránci mohou táhnout všemi směry. Všichni však mohou postoupit o jeden bod.

Rytíři nemohou přeskakovat žádné figurky. Jestliže je za sousedním loupežným rytířem volné místo, musí jej obránce přeskočit a odstranit z herního plánu. Může-li, musí obránce stejným způsobem provést vícenásobný skok a vyřadit více rytířů najednou. Pokud obránce přehlédne skok, kterým by mohl některou figurku vyřadit, dostává se do zajetí rytířů a opouští herní plán. Pokud se loupežným rytířům nepodaří dobýt a obsadit hrad, ale zdaří se jim obklíčit obránce, končí hra smírem (remízou). Loupežní rytíři prohrávají, pokud jim zbývá 8 posledních rytířů, a nemohou proto obsadit hrad.

Trojice
Dva hráči dostanou po 11 figurkách, které střídavě staví na libovolná pole herního plánu. Dvě figurky téže barvy však nesmí stát nikdy vedle sebe ve vodorovném nebo svislém směru. Když hráči takto rozmístí všechny své figurky po herním plánu, začnou hráči figurky posunovat. Posun provádějí vždy jednou figurkou o jedno pole vodorovně nebo svisle a snaží se vytvořit ve vodorovném nebo svislém směru řadu tří figurek stejné barvy. Jestliže se to některému z hráčů podaří, vyhodí jednu libovolnou soupeřovu figurku ze hry. Vyhrává ten hráč, který odstranil soupeři 9 figurek a jehož soupeř již nemůže vytvořit trojici.

Hru najdete například v souboru Království her.

ANCHOR_TOP_TITLE

Tento web využívá cookies

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies. Kliknutím na tlačítko „Souhlasím“ vyjadřujete souhlas k použití všech cookies. Zobrazit podrobnosti

Nastavení cookies

Vaše soukromí je důležité. Můžete si vybrat z nastavení cookies níže. Zobrazit podrobnosti