Upravit stránku

Tento článek navazuje na jiný, v němž jsme si pověděli základní pravidla hry Člověče, nezlob se! Předpokládám tedy, že je znáte a chcete si hru rozšířit o nové herní varianty. Vycházíme z návodu, který je součástí Království her, což je soubor neskutečného množství 365 různých her. Tyto další můžete hrát na herní desce z Člověče, nezlob se!

BARIKÁDA - Hra se liší od klasického Člověče, nezlob se! pouze jedním pravidlem: Pokud se dvě figurky téže barvy sejdou na stejném políčku, podařilo se hráči postavit barikádu, kterou jeho protivníci nesmí přeskočit ani vyhodit. Nejpozději po třech kolech musí hráč barikádu zbourat, tzn. že jedna z figurek musí pokračovat v postupu.

AFRICKÉ ČLOVĚČE - Hraje se podle klasických pravidel Člověče, nezlob se! s těmito rozdíly: Když soupeř figurku vyhodí, musí si ji hráč od něj jednou šestkou koupit. Až další šestkou nasazuje. Figurky mohou budovat blokády jako v Barikádě s tím rozdílem, že blokádu nemusí do tří tahů bourat. Na startovních políčkách se figurky nevyhazují.

BLÁZNIVÉ ČLOVĚČE - Hraje se vždy ve čtyřech a platí pravidla klasického Člověče, nezlob se! až na tyto výjimky: Každý hráč dostane čtyři různě zbarvené figurky, které postaví do zásobníku své barvy. Cílem hry je jako první dovést do cíle čtyři figurky čtyř různých barev. Pokud má hráč ve hře nasazenou alespoň jednu figurku, smí provést tah libovolnou figurkou kterékoliv barvy (i cizí), kromě případu, stojí-li figurka na startovním poli soupeře. Hráč nesmí táhnout figurkou té barvy, kterou má figurka stojící na jeho záložním poli, nebo v domečku na cílovém poli. Příklad: Má-li hráč v záloze zelenou a žlutou figurku a v cíli modrou, smí táhnout pouze červenou. Kameny mohou postupovat jen vpřed, vyhazovat je možné i dozadu. Vyhozená figurka se vrací na jakékoliv záložní pole, kde není zastoupená figurka stejné barvy. Figurky stejné barvy se tedy nemohou potkat ani v zásobníku ani v domečku. Vyhrává ten hráč, který jako první shromáždí v cíli čtyři figurky čtyř různých barev.

HRA PRO DVOJICE - Při této hře hrají vždy 2 páry proti sobě. Platí pro ně tato pravidla: Herní partneři se nesmějí navzájem vyhodit. Přehlédne-li jeden z hráčů, že měl soupeře vyhodit, musí svou figurku odebrat ze hry a dát ji na start. Na polích bílé barvy smějí stát figurky obou partnerů (od každého jedna), tato políčka můžou být od spoluhráčů přeskočena. Vyhrává ta dvojice, která dostane 8 figurek do domečku.

ODPOČÍVÁRNA - Na herním plánu označíme osm bodů, které představují odpočívárny na cestě po herní desce. Nacházejí se v sousedství bodů ve čtyřech rozích. Zde si mohou kameny odpočinout. To znamená, že figurka, kterou zde postavíme, nemůže být vyhozena. Na jednom poli tak může parkovat i více kamenů bez ohledu na to, jakou mají barvu a komu náleží. Jakmile některý z hráčů nemá možnost táhnout jinými figurkami, musí toto azylové místo opustit. Ostatní pravidla zůstávají beze změny.

NÁMLUVY - Hra pro dva hráče. Jeden z hráčů má čtveřici kamenů, které představují ženichy. Druhý hráč disponuje zase čtyřmi nevěstami. Každý začíná na svém startovním čtverci. Čtverce by měly být čtverci sousedními. Ženiši jsou vzadu, aby nevěsty měly na herní desce mírný náskok. Nevěsty prchají před svými nápadníky do svého domečku. Ženiši se snaží dostihnout některou nevěstu. Když vstoupí na stejné políčko, na kterém je pronásledovaná nevěsta, jsou oba kameny odstraněny z herní desky. Ženiši, pokud jim to vyšší čísla na kostce dovolí, mohou oběhnout desku i vícekrát. Jakmile jsou všechny nevěsty v domečku, hra končí. Kdo je vítěz a kdo poražený? Jestliže na konci hry má první hráč více nevěst, než kolik se jich dostalo domů, vítězí. V opačném případě je vítězem druhý hráč, který posouval po herní desce nevěsty.

UPRCHLÍK - Hrají dva hráči. Každý hráč obdrží pět figurek. Pátá z nich je uprchlík a musí se lišit barvou. Uprchlík bloudí v protisměru na herním plánu a začíná na protihráčově startovním poli. Po vrhu kostkou záleží na hráči, zda bude táhnout jednou ze svých figurek nebo svým uprchlíkem. Pouze uprchlík však může vyhazovat soupeřovy figurky. Na jednom políčku může stát víc figurek s tím, že uprchlík vyhodí všechny najednou. Uprchlík však může být také vyhozen a poslán zpět na startovní políčko, zastaví-li se na jeho poli figurka soupeře. V takovém případě přejde uprchlík na stranu protivníka a ten pak může hrát se dvěma uprchlíky tak dlouho, dokud soupeř některého opět nezíská. Vyhrává ten, kdo i navzdory uprchlíkovi dovede své čtyři figurky do cíle jako první.

ČLOVĚČE BEZ VYHAZOVÁNÍ - Pravidla jsou stejná jako u Člověče, nezlob se! pouze s jednou výjimkou: Hráč nesmí vstoupit na políčko, kde je soupeřova figurka. Musí zahrát jinou figurkou nebo se vzdát hodu.

KOČIČÍ HRA - Každý hráč dostane jednu figurku odlišné barvy a nasadí ji na startovní pole. Podle požadované obtížnosti si hráči rozloží na některá políčka po obvodu plánu značky (např. kameny z dámy). Hráči hází kostkou a podle hozeného čísla postupují o příslušný počet polí vpřed. Ve hře se pravidelně střídají. Pokud by měla figurka hráče vstoupit na označené pole, musí se vrátit na start. Vítězem se stává ten, kdo obejde plán jednou dokola.

ROZDĚLENÉ ČLOVĚČE - Hraje se podle klasických pravidel s několika rozdíly: Každý hod může hráč libovolně rozdělit mezi své figurky na plánu. Například pokud padne na kostce pět, může posunout jednu figurku o dvě a druhou o tři políčka. Nesmí se ale vyhazovat. Pokud by se figurka měla zastavit na obsazeném poli, musí hráč hrát jinou figurkou. Jinak přichází o svůj tah. V případě, že se hráč zastaví na startovním poli jiného hráče, smí házet ještě jednou.

OBĚŽNÁ DRÁHA - Při hře ve čtyřech hrají 2 týmy a spoluhráči sedí naproti sobě. Každý dostane 4 figurky. První figurka každého hráče může startovat ihned. Ostatní figurky musí čekat až padne 1 nebo 6. Není však třeba postavit novou figurku do hry ihned, jakmile padne 1 nebo 6, ale je možné počkat na příchod vhodného okamžiku. Hodí-li hráč 1 nebo 6, může házet a postupovat dále dokud nepadne 2, 3, 4 nebo 5, což znamená, že hráč učiní poslední postup o daný počet polí (2, 3, 4 nebo 5) a na řadě je další hráč. Hráči mohou samozřejmě provádět své tahy různými figurkami. Pokud se hráč dostane na pole obsazené protivníkem, je figurka vyhozena a musí začít znovu od začátku. Na kterémkoliv startovním políčku může stát několik figurek různých  hráčů, aniž by byla kterákoliv z nich vyhozena. Na ostatních polích smí stát více figurek pouze tehdy, jedná-li se o figurky téhož hráče nebo téhož týmu. Pokud na takovéto vícenásobně obsazené pole vstoupí figurka protivníka, smí vyřadit opět nejvýše jednu figurku. Vítězí ten, který první projde celou dráhu a má v cíli všechny své figurky.

POKUTA - Každý hráč obdrží 4 figurky a dohodnutý počet žetonů. Na začátku hry každý hráč zaplatí jeden žeton do banku a nasadí na start jednu svou figurku. Všechny další své figurky nasadí tehdy, hodí-li 1. Stavět nové figurky není povinné. Figurky se posunují podle hodu kostkou stále v jednom směru. Nesmí zastavit na obsazeném poli a protivníka nelze vyhodit. Počet hozených bodů se může rozdělit na několik figurek, vždy je třeba vyčerpat celý počet bodů. Není-li možné provést tah, musí hráč zaplatit pokutu. Jestliže se figurka zastaví na startovním poli soupeře, házejte ještě jednou. Vítězí ten, kdo jako první dovede figurky do cíle a získává celý vklad.

BLESK - Hraje se podle klasických pravidel Člověče, nezlob se! s jednou změnou: každý hráč hází dvakrát a figurku posune o součet obou hodů. Nemůže se zastavit ani vyhodit figurku pouze po jednom hodu.

NA ŠNEKA - Hrají dva hráči. Jeden hráč má 8 modrých a 4 zelené figurky, druhý má 8 zlutých a 4 červené figurky. Figurky se rozestaví na zem do řady od sebe asi půl metru. Mezi figurkami v řadě je rozestup 10 cm. První hráč si položí na hřbet pravé ruky herní kostku a pak s ní požírá soupeřovy figurky. Začne na konci jeho řady, sune ruku po zemi, a když dospěje k další figurce, vtáhne ji prsty do dlaně. Dělá to tak dlouho, dokud mu kostka nespadne z dlaně. Pak se vrátí ke své řadě a získané figurky do ní zařadí. Dále pokračuje další hráč. Hra končí, když jeden z hráčů přijde o všechny figurky.

Nahoru