Upravit stránku

Pokud víte, jak se hraje halma a máte ji dokonce za svou oblíbenou hru, možná Vás bude zajímat, jaké další hry si na stejný způsob a na stejném hracím plánu můžete zahrát. Pojďme si je představit tak, jak je uvádí v pravidlech soubor Království her.

Rychlá halma
V této variantě má každý hráč pouze 6 figurek, které rozestaví do řady před VELKÝ DVŮR opět proti sobě. Dále hra pokračuje podle pravidel halmy a hráči se snaží co nejrychleji přemístit všech svých 6 figurek na libovolné místo do protilehlého VELKÉHO DVORA. Komu se to podaří jako prvnímu, vyhrál.

Přesná halma
Každý hráč si na začátku hry označí nití nebo nálepkou svoji figurku stojící na zadním (rohovém) poli. Dále se hraje podle pravidel halmy. Po přemístění všech figurek musí však označená figurka stát opět na zadním poli cílového dvoru.

Hledání pokladu
Všechny halmové figurky jsou postaveny uprostřed herního plánu. Jeden z hráčů opustí místnost. Ostatní zatím zvolí, která figurka bude představovat poklad, a označí tuto figurku dotykem. Nyní se smí spoluhráč opět vrátit do místnosti a snaží se najít poklad. To dělá tak, že odebírá z herního plánu jednu figurku po druhé, až poklad najde. Počet odebraných figurek se zaznamená. Potom se figurky rozestaví znovu a do hledání se pustí další hráč. Vše se opakuje tak dlouho, dokud se všichni nevystřídají. Vyhrává ten, komu se podařilo poklad najít za nejnižší počet odebraných figurek.

Piškvorky
Hrají dva hráči, kteří se pravidelně střídají. Každý ve svém tahu umístí jednu figurku své barvy. Cílem hry je postavit řadu pěti figurek v jedné lince v libovolném směru. Komu se to podaří, vyhrál.

Jedlík
Dva hráči dostanou po 11 figurkách, které střídavě staví na libovolná pole herního plánu. Nikdy však nesmí dvě figurky stejné barvy stát vedle sebe ve vodorovném či svislém směru. Jsou-li umístěny všechny figurky, začínají hráči posunovat vždy jednou figurkou o jedno pole vodorovně nebo svisle. Cílem je vytvořit vodorovnou nebo svislou řadu tří kamenů stejné barvy. Jestliže se to hráči podařilo, přichází jedlík a zhltne jednu figurku soupeře (figurka se odstraní z herního plánu). Vyhrává ten, kdo spoluhráči spolyká 9 figurek (takže poslední 2 již nemohou vytvořit řadu).

Sólová halma
Jeden dvůr se obsadí devatenácti figurkami. Hráč se snaží přemístit figurky do protějšího dvora při použití co nejmenšího počtu tahů nebo skoků. Oba hráči se vystřídají, přičemž každému se počítá, kolik tahů a skoků potřeboval. Hráči se tak snaží nacházet stále lepší a rychlejší cesty, aby dokázali dosáhnout cíle při menším počtu tahů.

Top secret
Hráči si připraví 19 figurek své barvy. Při hře střídavě staví po jedné figurce do středu herního plánu, který je definován jako čtverec 6 x 6 polí. Poté, co jsou všechny figurky ve hře a středový čtverec se zaplnil, postupuje se figurkami směrem ke kraji herního plánu. Hráč může v každém tahu posunout jednu figurku o jedno pole libovolným směrem. Je dovoleno přeskakovat, pokud za přeskakovanou figurkou leží volné pole. Je možné učinit i několik skoků po sobě, nezmění-li se při tom směr. Vyhrává ten hráč, jehož všechny figurky nejdříve zaujmou libovolná políčka na okraji herního plánu. Na jednom poli smí stát vždy pouze jedna figurka.

Dvě kočky a devatenáct myší
První hráč postaví své dvě figurky, které představují kočky, doprostřed herního plánu. Devatenáct figurek druhého hráče jsou myši, jež se na herním plánu libovolně rozestaví. Kočky i myši se mohou přesouvat vždy na sousední pole v libovolném směru. Kočky přitom mohou (ale nemusí) brát myši tím, že je přeskočí a odstraní ze hry. Myši však brát a vyřazovat kočky nemohou, proto se snaží obklíčit je tak, aby jim znemožnily pohyb. Kočky vyhrávají tehdy, když se jim podaří nachytat tolik myší, že už samy nemohou být obklíčeny.

Go Bang
Hrají 2 hráči s 12 figurkami různé barvy. Úkolem je obsadit pět sousedních polí, která tvoří vodorovnou, svislou či šikmou linii. Hráči staví střídavě po jedné figurce. Každý z nich musí dbát na to, aby na jedné straně získal co nejvíce možností postavit vlastní řadu, na druhé straně se ale musí snažit zabránit v tom svému protihráči. Po rozmístění všech kamenů hráči střídavě přesouvají vždy jednu figurku na sousední volné pole. Vyhrává hráč, kterému se nejdříve podaří sestavit pět figurek do jedné linie. Hrát je možno i ve čtyřech. Hráči tvoří dva týmy, spoluhráči sedí naproti sobě. Každý dostane pouze šest figurek, přičemž spoluhráči mají stejnou barvu a střídají se v tazích ve směru hodinových ručiček.

Mistrovský Go Bang
Hraje se podle pravidel go bangu, kromě toho ještě platí, že najednou lze vyřadit dvě protivníkovy figurky tak, že jeho dvoučlennou řadu v jedné linii z obou konců obklíčí soupeř dvěma vlastními figurkami. Např. pokud za sebou v jedné linii stojí jedna figurka černá a dvě bílé, může černý ve svém tahu další figurkou obě bílé obklíčit a odstranit je z herního plánu.

Rakado
Oba hráči postaví 16 figurek své barvy na první řadu své strany herního plánu. Potom oba hodí kostkou. Ten, kdo hodí nejvíc, začíná. Hodí kostkou ještě jednou a posune některou ze svých figurek o odpovídající počet polí přímo vpřed. Pak hodí soupeř a posune rovněž jednu svou figurku. Komu padne šestka, hází ještě jednou. Hráči se snaží dostat své figurky na základní linii soupeře. Na cestě přitom smí vyřazovat soupeřovy kameny, pokud jejich figurka dosáhne kostkou určeným počtem kroků přesně pole, které je obsazené protihráčovým kamenem. Pokud hráč tuto možnost přehlédne, může mu protivník dotyčnou figurku odebrat. Cíle může být dosaženo pouze hodem na přesný počet zbývajících kroků. Když je figurka vzdálena tři kroky od cíle a padne např. čtyřka, nehýbá se. Figurka, která dosáhla cíle, nemůže být vyřazena ani sama nemůže vyhazovat. Hra končí, když poslední figurka jednoho z hráčů dosáhne cílové řady.

Černobílá halma
19 figurek pro každého při hře ve dvou (13 figurek pro každého při hře čtyř hráčů)postavíme jako při halmě. Figurky stojící na černých polích se pohybují pouze šikmo po černých polích a nesmějí skákat. Figurky na bílých polích naopak mohou postupovat výhradně přeskakováním na jiné bílé pole. Úlohou figurky na černých polích je tedy přichystat možnosti skoku figurkám z bílých polí. Uvnitř cílového dvora již mohou všechny figurky postupovat a skákat libovolně. Vítězí hráč, který jako první přemístí všechny své figurky.

Velká dáma
Hráči postaví na černá políčka v obou posledních řádcích po šestnácti kamenech. Platí běžná pravidla dámy s tím, že je možné přeskakovat také vlastní kameny, aniž by vypadly ze hry. Jako dámy slouží figurky jiné barvy (každý hráč má svoji barvu). Dáma smí přeskakovat pouze soupeřovy kameny.

Nahoru