Upravit stránku

Vnímám to jako hodně velký paradox. Jsme hrdí na "Učitele národů" Jana Amose Komenského a jeho odkaz, děti se ve školách drtí jeho životní data i názvy jeho děl, ale samotné školství jaksi zapomnělo, co ten Jan Amos vlastně hlásal a jak to s tím školstvím myslel. Copak učitele nabádal, aby posadili chudáky děti do lavic, napomínali je, když se otočí nebo zavrtí a přednášeli jim jednu informaci za druhou s tím, že se ji musí "do příště" naučit?

V touze mít vzdělaný národ se děti ve škole víc než učí, tak se tam mučí. Přiznejme si to, že školství selhává. Když pominu, že absolutně nejde s moderní dobou, kdy si kdejakou informaci najdeme na internetu dostupném skoro v každé kapse, tak hlavně v dětech vypracovává spíše odpor k celoživotnímu vzdělávání se, které je přitom tak zajímavé a důležité.

Škola z nás ale dělá stádo, které po opuštění školy pasivně čeká, co bude dál, kdo se teď o ně postará, protože jakákoli vlastní aktivita nebyla dosud žádaná.

Chvála těm učitelům, kteří se v rámci prohnilého a ztrouchnivělého systému alespoň symbolicky snaží naplňovat Ámosovo "Škola hrou" a uvědomují si, že čím více smyslů je do přijímání informací zapojeno, tím více informací si uchováme.

Biflování je odporné a jak říkal Komenský, čím více smyslů (máme zrak, sluch, hmat, čich a chuť) do učení zapojíme, tím více se naučíme. A škola? Ta si myslí, že nám stačí sluch, potažmo zrak, abychom si to přečetli v učebnici.

Ale věci prožívat, zažívat, osahat si je, ochutnat, očichat, to je teprve poznávání života a ta pravá zábava. Tak snad si to jednou škola uvědomí a přestane rozzářené a natěšené předškolní děti měnit v otrávené školáky a dokáže v nich radost z poznávání naopak rozvíjet. Hezký Den učitelů...

PS: Jestli znáte nějakého učitele, který si třeba na Den učitelů zaslouží nějaký ten dáreček, pak vězte, že v našem e-shopu máme dokonce celou kategorii, věnovanou výhradně dárkům pro učitele a učitelky. Na spoustě z nich je učitel nebo učitelka přímo zmíněna, což jistě ocení, že jse si s dárkem dali takový výběr a práci.
Nahoru